ליקויי למידה

ליקויי למידה – זו לא מילה גסה

העולם התחרותי בו אנו חיים, והשאיפה למצוינות, מקשים עלינו לעתים לקבל את העובדה, כי ילדנו הוא בעל ליקויי למידה. יחד עם הקושי הזה, חשוב להבין כי אם הילד אכן אובחן כבעל ליקויי למידה כלשהם, הוא יצטרך לקבל מכם, ההורים, את כל התמיכה והעידוד, שיעזרו לו לצלוח את שנות הלימודים בקלות יחסית. הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות הוא לצפות מילד עם קשיי למידה שיעמוד בכל הדרישות הרגילות של הגן או בית הספר, זה יכול לגרום לפער הרבה יותר גדול…

מאפיינים של ליקויי למידה

ליקויי למידה אינם תוצר של השכלה, רקע סוציו אקונומי או סביבה כזו או אחר, וברוב המקרים מקורן מולד, והוא נוירולוגי. בקרב יותר מעשירית האוכלוסייה בישראל קיימים ליקויי למידה, המתבטאים באופנים השונים זה Our regularly updated list of Aussie pokies by Aristocrat Gaming is one of such examples. מזה. חלק מהליקויים מאובחנים כבר בגיל צעיר, ואילו חלק מן האוכלוסייה, מגלה כי הוא סובל מליקויי למידה רק בגיל מבוגר.

אחד המאפיינים הבולטים של ליקויי למידה בגילאים מוקדמים הוא הפרעת קשב וריכוז. הפרעה זו ניתנת לאיתור כבר בגיל הרך, והיא משפיעה על תפקודים לימודיים נוספים אצל הילד. יכולת קשב וריכוז היא הבסיס לאינספור פעילויות שלנו ובמקרה של חוסר איזון כלשהו, המון תפקודים נפגעים, בלי קשר לרמת האינטליגנציה של הילד, שיכולה להיות גבוהה מאד!

תמונת מצב

ראשית, חשוב לציין כי ליקויי למידה אינם מחלה. זהו קושי של יכולת למידה בסיסית, והילד, או הנער, אינו אחראי לה מאחר וזוהי לקות מולדת. אבחון נכון של ליקויי הלמידה יסייעו בהבנת ההשפעה שיש לליקויים אלו על הילד במסגרת החינוכית, החברתית והרגשית.

כבר בגיל הרך ניתן לזהות מצבים בהם הילד מתקשה בהם, אם בקושי ניכר בביצוע מטלות הדורשות מוטוריקה עדינה כמו גזירה או ציור, אם בחוסר רצון להאזין לסיפור, או ברמת התבטאות נמוכה יחסית לגילו ולשאר חבריו. התפרצויות זעם וחוסר מוכנות להתמודד עם כשלונות, הם עוד איתות היכול לסמן לכך, כי אולי לילד יש ליקויי למידה, וחשוב מאד לאתר אותם במהירות על מנת למצוא דרכים כדי להקל על המצב.

התמדה מביאה להצלחה

ליקוי למידה אינם כאמור מחלה שכדור יכול להעלים אותה, ואינם חולפים מאליהם. אולם, בשימוש בכלים מקצועיים וליווי של איש מקצוע, ניתן להקל במידה ניכרת את הקשיים הלימודיים אותם חווה הילד, בין אם בגן או בבית הספר.