אבחון לקויות למידה

לקויות למידה הן סוג של לקויות הקשורות בקשיים בקריאה וכתיבה ובחשבון. קשיים אלה הם מולדים ואינם קשורים לרמת משכל נמוכה או לרמת אינטליגנציה. הלקות מתאפיינת בקושי של רכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה בשכבת הגיל וגם במיומנויות חישוב שונות. הדבר מתבטא גם בהפקת משמעות הנקרא והתמודדות עם טקסטים מורכבים יותר בגיל מאוחר יותר.

אבחון לקויות למידה – המצב היום

לקויות למידה אינם משקפים את מצבו ואת יכולותיו בכל תחום אחר שבו האדם נדרש לתפקד והן אינן מעידות על רפיון שכלי מכל סוג שהו. בעבר התייחסו לבעלי לקויות כאל אנשים מוגבלים שכלית, אך כיום ישנן דרכים לעשות אבחון לקויות למידה וישנם כלים שניתן להיעזר בהם על מנת שהאנשים הלוקים בכך יוכלו להשתלב בחברה באופן חלק. אבחון לקויות למידה נעשה לכל שכבות הגיל וניתן לקבל מידע אודות כך במרכזים להתפתחות הילד או בבתי הספר מהיועצת החינוכית.

הפנייה לאבחון לקויות למידה

הפנייה לצורך אבחון לקויות למידה משתנה משכבת גיל אחת לשניה. בכל מקרה חשוב ביותר לבצע את האבחון לכל סוג של לקות בגיל צעיר עד כמה שניתן, כיוון שככל שהאיבחון נעשה בגיל צעיר יותר כך ניתן לספק למטופל סביבה תומכת ומכילה, וכמו כן פתרונות שונים על מנת להקל על הבעיות השונות שצצות שוב ושוב.

בגיל הרך  – על ההורים לפנות בעצה אחת עם הגננת לאבחון פסיכולוגי ברשות המקומית או לצוות מקצועי במרכז להתפתחות הילד שבמקום.

בגיל בית הספר היסודי – הורים החוששים כי ילדם הוא בעל לקויות למידה אמורים לפנות למורה הילד בבית הספר שיבדוק את הילד בכלים העומדים לשרותו. המורה מתייעץ עם הצוות המקצועי של בית הספר בנוגע לשליחת הילד לאבחון דידקטי או לייעוץ פסיכולוגי.

בגיל חטיבה ותיכון – מכיתה ז' על ההורים לשלוח את הילד שהתגלה חשש ללקויות למידה אצלו, לאבחון פרטי. במידה ויש למשפחה קשיים כלכליים יכול משרד החינוך לסייע בעניין זה כדי לאפשר לנער לגשת למבחני הבגרות אם ההתאמות הנחוצות לו.

רשויות מקומיות רבות פיתחו מערכות תמיכה ללקויי למידה שעומדות לרשות ההורים והתלמידים.